tisdag 15 juni 2010

Att köpa glasögon - inte så lätt


Jag hade ju bestämt mig för att köpa nya glasögon och kollat ut modellen och allt. Jag hittade ett ställe på nätet där det var riktigt billigt. Det var en svensk hemsida men verkade vara ett engelskt företag. Jag gjorde min beställning och betalade. Eftersom det var bra priser passade jag på att unna mig ett par solglasögon oxå. Så långt var allt frid och fröjd men leveransen drog ut på tiden. När jag efterfrågade min beställning fick jag besked att den snart skulle skickas. Och det gjorde den till slut men det var bara solglasögonen och när jag fick leveransdetaljerna fick jag en chock. De hade inte alls skeppats från england utan från hong kong! Köper man märkesgrejer från hong kong tänker man ju bara en sak; piratkopior! Och de misstankarna var jag tydligen inte ensam om. Glasögonen sitter nu fast i tullen i belgien 'under investigation'. Hur lång tid en sådan undersökning tar kan jag bara spekulera i men det har redan gått en månad. Jag försökte givetvis avbeställa det andra paret men det gick minsann inte. Och inte kunde de leverera dem heller eftersom de var tillfälligt slut. Efter många turer fram och tillbaka där jag bla kontaktade hong kongs motsvarighet till konsumentverket eller allmänna reklamationsnämnden och hotat att stämma dem fick jag till slut tillbaka pengarna för glasögonen. Solglasögonen väntar dock fortfarande i tullen. Och jag är fortfarande utan glasögon. Frågan är vad jag ska göra nu, handla via optikern och betala dubbla priset eller handla från en annan nätsida och hoppas att de är mer seriösa?

1 kommentar:

Henrik sa...

Snålheten bedrar visheten?